Dag 19-21

22 mei 2018 - Ronda, Spanje

Zaterdag 19 mei
Vanochtend was het weer mooi zonnig en rond half tien vertrokken we, op weg naar Ronda, zo’n 190 zuidwestwaarts. Na 2 x een korte koffiestop waren we aan het begin van de middag al weer helemaal ingericht op de camping bij Ronda. Een terrassencamping, waar we de caravan goed horizontaal moesten stellen. We staan vlakbij het washok, wat uitstekend sanitair heeft, een hele vooruitgang vergeleken met de laatste campings.
Na de lunch zijn we met de auto naar het oude stadsdeel gereden om alvast wat te gaan bekijken, want zondag zal er niet veel van komen, gezien de regenverwachting. Ook vanmiddag regende het even, maar we waren net een oude kerk aan het bekijken en hebben daar even rustig gezeten. Daarna toch maar weer naar de auto, want de lucht was aardig zwart aan het worden. Eerst boodschappen gedaan in een knots van een supermarkt (onze XL AH van Middenwaard kon er twee keer in) en toen naar huis. Nog even buiten, maar het werd snel frisser en even later weer wat regen.
’s Avonds lezen, spelletjes en op tijd naar bed.

Zondag 20  mei
We hadden weer een stralende ochtend; ontbijt lekker buiten en daarna met de auto naar het centrum van Ronda waar een parkeergarage was. Heerlijk rondgelopen, te beginnen bij de arena voor de stierengevechten. Deze wordt nog steeds daarvoor gebruikt, hoofdzakelijk in de herfst. Het zal onze sport niet zijn, maar het gebouw is wel indrukwekkend en fraai. Daarna langs de rand van de berg waarop de stad is gebouwd naar de grote brug die over een kloof is gebouwd en waar men lang geleden 40 jaar over deed om die klaar te krijgen. Een indrukwekkend geheel. Leuke straatjes, mooie kerken en andere gebouwen. Ronda is een prachtige stad en tot nu een hoogtepunt van onze reis; zéér de moeite waard. Daar het weerbericht van de app WeatherPro regen aangaf vanaf een uur om twee, zijn we om één uur weer naar de camping gereden; donkere wolken voorspelden niet veel goeds. En inderdaad begon het even na tweeën te regenen en gigantisch te onweren; zelden zulke klappen gehoord! De regen hield de hele middag aan, maar in de loop van de avond stopte het gelukkig. Dus lezen, spelletjes doen en zo vulden middag en avond.

Maandag 21 meiHet zou de hele dag wat licht kunnen regenen, maar dat viel erg mee. De ochtend begon bewolkt en toen we de stad Ronda voor een nieuw bezoek ingingen hadden we jassen meegenomen. Die bleven grotendeels in de tas. De zon liet zich al snel zien, al was het met zo’n 18 graden niet echt lekker warm. De verschillende oude bruggen bekeken, het Moorse badhuis bezocht waar met een pracht van een animatiefilm duidelijk werd hoe dat in de 12e eeuw functioneerde, nog een kerk bekeken en verder nog wat rondgelopen, koffie gedronken, een brood gekocht en getankt.
De lunch op de camping gebruikt en daarna de auto ingestapt voor een fraaie autorit naar Gaucín en weer terug. Dat was een hele mooie bergroute met veel plekken om uit te stappen en van het landschap te genieten. In Benadalid, een klein dorpje op de route, wilden we even parkeren en het dorp doorlopen. Langs de weg was alles vol, dus toch het dorpje maar in. Nog geen plek; doorrijden dus. De straatjes werden steeds smaller, met haakse bochten, en daarna weer smaller totdat…..
Nou is onze auto echt geen heel “dikke” wagen, maar ook weer niet een van de kleinste en we konden op een gegeven moment echt niet verder, tenzij de spiegels ingeklapt waren. Maar….. hoe doe je dat. Met de hand kan het niet, het was nog nooit gedaan, dus de handleiding van de auto moest uitsluitsel geven. Wil zoeken, maar gelukkig probeerde ik een knopje dat ik nog nooit had gebruikt en warempel, de spiegels klapten in! Wil stond voor de auto aanwijzingen te geven, de alarmgeluiden van de afstandssensoren loeiden onophoudelijk, maar héél voorzichtig rijdend kwamen we door deze vernauwing. Wil was zeg maar "not amused". Niet echt leuk natuurlijk, maar geeft wèl een smeuïg verhaaltje!
In Gaucín tijdig geparkeerd, je leert snel, en naar boven gewandeld, waar vooral de begraafplaats indrukwekkend was. Geen graven zoals bij ons, maar “muren” met nissen waarin de overledenen begraven worden. Veel (kunst)bloemen zorgen voor een vriendelijk aanzicht.
Gezien de weersverwachting en de donkere luchten besloten om niet verder te gaan, maar huiswaarts te keren. We waren nog niet thuis of het begon te regenen; dus binnen eten en niet meer buiten zitten helaas.

1. Rinse:
    22 mei 2018
    Zo beleef je het echt om in een fuik terecht te komen
  2. Ge-Gerhard.:
    22 mei 2018
    Het was weer spannend, ik heb de plaats opgezocht en je kon de burg goed zien( de afgrond ook)
    De arena en meer gebouwen. Wat is dat toch geweldig.
    Jullie hebben al heel wat gereden en gezien,en wij kijken mee.
    Liev3 groeten Ge Gerhard.🍀
  3. Thom de Vries:
    22 mei 2018
    Wat zullen jullie in de piepzak hebben gezeten. Eind goed al goed. Geniet verder van jullie vakantie. Doe voorzichtig. Liefs Thom en Truce😎😍😘😘
  4. Baukje van der Neut:
    22 mei 2018
    We reizen heerlijk met jullie mee en herbeleven deze mooie stadjes!! Maar dat met die grote auto in smalle straatjes.....??? Ik zie Wil haar gezicht voor me haha!!! Op naar Granada.....de Mezquita!!!!! Have fun!!!
  5. Anne Marie van Kleef:
    23 mei 2018
    Hey Goos en Wil.
    Komen jullie toevallig ook nog in Noord Spanje. Wij zijn daar van 28 mei t/m 12 juni. Als jullie in de buurt zijn zijn jullie van harte welkom.
    Daarvoor zijn wij 5 dagen in Biarrits, France.
    Leuk hoor jullie verhalen te volgen.