Dag 22 en 23

23 mei 2018 - Sevilla, Spanje

Dinsdag 22 mei
Vanmorgen om half tien vertrokken bij stralend weer naar Sevilla, zo’n 130 km verderop. Het was een geweldig mooie rit, door fraaie landschappen; eerst bergen en later meer landbouwgebieden. Er hingen hier en daar lage wolken tussen de bergen waar de zon op scheen, maar helaas kon ik nergens stoppen voor een foto. Om 12 uur stonden we op een camping bij Dos Hermanas, zo’n 15 km van Sevilla af. We zijn na de lunch direct op de bus naar de stad gestapt en hebben daar de rest van de middag rondgelopen. De eerste indruk was positief, een mooie ruime stad. Door de wijk Santa Cruz achter de kathedraal geslenterd en uiteindelijk terecht gekomen achter de plek waar de bus weer stond, b ij een gigantisch groot halfrond gebouw: het Plaza de Espagña. Daar o.a. een straatoptreden gezien van een gitarist en twee flamengodansers, man en vrouw. Geweldig om te zien en te horen. Eind van de middag weer naar de camping en ’s avonds tot laat buiten gezeten.
Vandaag alleen wat teksten gepubliceerd. Foto’s uploaden was teveel van het goede bij deze slechte wifi verbinding.

Woensdag 23 mei
Met de bus van half tien naar de stad gegaan om in ieder geval 2 gebouwen te gaan bekijken: de kathedraal en het paleis. Het was nog zonnig, wat later zou veranderen in regelmatige bewolking, met zon tussendoor. Bij de kathedraal stonden we een half uurtje in de rij, wat nog best meeviel. Het is een zeer imposant gebouw, met ongelooflijk weelderige delen. Heel veel bladgoud, houtsnijwerk, schilderijen en glas-in-lood ramen. Ook een imposante graftombe, met de overblijfselen van Christophorus Columbus. Heel veel zilverwerk in vitrines en andere rijkdommen.
Daarna naar de Calle Mateos Gago gewandeld, vlak achter de kathedraal, waar we volgens onze pilot prima tapas konden eten bij Bar Giralda. We bestelden een gemengde visplate voor 2 personen, maar dit gerecht viel tegen. Erg veel paneermeel gebruikt en hier en daar doordrenkt met olijfolie. Dat doen we dus nooit meer……
Toen naar het Paleis gewandeld, het Real Alcázar, aan de andere kant van de kathedraal. Mooie ruimten, o.a. gebouwd door Karel V, met schitterende plafonds, wandtapijten, tegelwerk, e.d. Zeer de moeite van het uur in de rij staan waard.
Trouwens, als senioren zijn we spekkoper. Wij betalen voor kathedraal en paleis nog geen 1/3 van de gewone ticketprijs! Kun je nog eens een ijsje eten!
Thuis gekomen “gewoon” brood gegeten en weer lang buiten kunnen zitten. Het is bewolkt en de warmte blijft hangen.
Morgen weer verkassen, naar een camping bij Cordoba.

1. Jan Pijper:
    24 mei 2018
    Prachtig reisverslag, ik lees het met genoegen.
  2. Rinse:
    24 mei 2018
    Herbeleving ! Mooi verslag!
  3. Baukje van der Neut:
    25 mei 2018
    Super Goos, dat je na zulke intensieve dagen, de moeite neemt om ons deze prachtige gebouwen weer te laten "herbeleven" !!!!!