Dag 24 en 25

25 mei 2018 - Córdoba, Spanje

Donderdag 24 mei
Om 10 uur vertrokken. Maar goed dat we gisteren het kleed hadden opgeruimd, want het had vannacht wat geregend. Tafels en stoelen waren ook al in de auto. De app WeatherPro had het feilloos goed.
Mooie zonnige dag en de 125 km naar de camping bij La Carlota, zo’n 20 km van Cordoba, waren zo afgelegd. Onderweg bij een koffiestop een grote zak sinaasappels gekocht, vers van het land, biologisch verantwoord. Heerlijk om te persen, maar waarschijnlijk veel te duur. Ach, de boer had een goeie dag zullen we maar denken. De camping Carlos III heeft deels vaste plekken, bungalows en passantenplekken. We staan met 2 andere stellen op een groot en verder leeg kiezelstenenveld. Wel boompjes voor de schaduw. ’s Middags een pitte wind, wat bij deze warmte van 25+ wel lekker is. Na de lunch eerst boodschappen gedaan voor enkele dagen. Verder gelezen, geluierd, spelletje gedaan en het blog bijgewerkt. Een supersnelle Wifi verbinding; de beste van de hele reis tot nu toe. Morgen met de bus, die voor de camping stopt, naar de stad.

Vrijdag 25 mei
Vandaag zou het half bewolkt zijn volgens de weerapp, maar dat klopte vooralsnog niet. Met de bus van tien uur naar Córdoba gereden, zo’n 32 km verderop. Vanaf het busstation richting het oude centrum, waar de Mezquita ons hoofddoel was. Zodra we een gelegenheid zagen om koffie te drinken zijn we neergeploft en hebben cappuccino besteld, mét taart, om de trouwdag van Guus en Maud te vieren. En toen….begon het wat te regenen. Niet hard, maar je werd er wel nat van. Onder de bomen lopende viel het nog mee en even verderop was een kleine markt mét….. o.a. paraplu’s! We hebben een best wel mooie plu aangeschaft: een blauw ruitje. Die hebben we zeker wel 10 minuten nodig gehad en daarna niet meer……
Mezquita met de zuilenOp dus naar de Mezquita, het wereldberoemde gebouw met een grote kathedraal, ingebouwd in een moskee! Deze kathedraal staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco en als je er geweest bent snap je waarom. Heel in het kort: In de 8e eeuw werd er een immens grote moskee gebouwd op de plaats waar eerst een Visigotische kerk stond. Na de christelijke herovering van Córdoba is de Mezquita als kathedraal in gebruik genomen en in de eeuwen erna verbouwd. Oorspronkelijk stonden er zo’n 1200 zuilen in de gebedsruimte van de moskee, daarvan bleven en ruim 800 over. Voor meer info: klik hier.
Muziek bij de lunchNa dit bezoek, waar we ruim de tijd voor hebben genomen, zijn we gaan lunchen met life music van een gitarist. Het weer was aardig opgeknapt met regelmatig zon. Daarna rondgeslenterd door de oude straatjes en vervolgens hebben we het Alcázar de los Reyes Cristianos bezocht, een 14e eeuws paleis-fort met mooie tuinen.
Daarna richting busstation gelopen. Vraag me niet hoe we daar gekomen zijn……

Thuis gekomen eerst gedoucht en daar knapten we wat van op. Een broodje, een kop koffie en thee, dit schrijven en daarna niks meer!
Morgen verkassen we naar een Natuurpark en daar willen we óók rust nemen!

1. Regina:
    26 mei 2018
    Wat prachtig he , die Mezquita. Wij waren daar 14 dagen geleden. Het was er toen ontzettend druk, je kon werkelijk op de koppen lopen. Maar zeer de moeite waard! Wij zaten op de stadscamping in Cordoba en gingen op de fiets naar het centrum. Veel plezier verder, ik ben benieuwd wat jullie nog gaan bezoeken.
  2. Rinse:
    28 mei 2018
    Mezquita vonden wij een hoogtepunt. Onvergetelijke bouwstijl.
    Moet je gezien hebben.
    Wensen jullie goed vervolg.
    Wij vertrekken a.s.vrijdag.