Dag 15-18

18 mei 2018 - Granada, Spanje

Dinsdag 15 mei
Vanmorgen vertrokken voor het korte ritje naar de camping vlakbij Granada, waarvan we hoorden dat die camping kaarten voor het Alhambra kon regelen. Doordat we geen adres konden invoeren in de navigatie en we af moesten gaan op de info in de pilot reden we in eerste instantie verkeerd. Wij de weg vragen, maar aan mensen die alleen Spaans spraken. Gelukkig kwam er een jongedame bij die vroeg of wij een smartphone hadden, want dan konden we de camping opzoeken op Maps en dan zo navigeren…… Daar hadden we de avond ervoor al naar gekeken, maar waren we beiden vergeten. Stom, want dat ging perfect!

Om half 12 stonden we weer helemaal klaar en zaten we aan de koffie.
De mevrouw van de receptie heeft tickets kunnen regelen voor het Alhambra. Vrijdagmiddag om 3 uur kunnen we erin!
’s Middags rustig aangedaan; genoten van de zon en verder alleen even naar het nabijgelegen dorp voor wat boodschappen in een hele grote supermarkt. Buiten gegeten, maar met een fleece aan, want de zon was weg en de wind opgestoken: gewoon heel fris.

Woensdag 16 mei
Om kwart voor elf ging de bus naar Granada, drie kwartier rijden naar het centrum van de stad en dat voor slechts € 1,50 p.p. Kom daar bij ons maar eens om…..

Vanaf het eindpunt van de bus naar een opstappunt van de Hop on – Hop off gelopen en daar ingestapt. Dat is een soort “treintje” met 2 aanhangwagens achter de trekauto. Het schudt je hier en daar behoorlijk door elkaar, maar er zitten geen ramen in en je kunt goed om je heen kijken. We reden eerst door de wijk Realejo en voorts langs het Alhambra. Toen we uitstapten en gingen lopen hebben we vooral Smalle straatjesde wijk Albaicín, de oude Moorse wijk met veel smalle straatjes. Daar hebben we ook uitstekend geluncht en daarom vanavond slechts een broodje. Daarna weer de bij de city tour opgestapt en naar het nieuwe centrum gereden. Ondanks de siësta tijd was er een juwelier open en kon er voor Wil een nieuw bandje voor haar horloge worden aangemeten. Met de bus van vijf uur weer naar de camping, waar we redelijk afgepeigerd om onze stoelen neerzegen.
Conclusie is voorlopig: Granada is de moeite waard.

Donderdag 17 mei
De vroege bus van 9.10 genomen (hij kwam ruim een kwartier te laat….) en naar het beginpunt van de City tour gelopen. Daar eerst koffie gedronken en toen het treintje in. Bij het hoogste punt van de wijk Albaicín uitgestapt en door de smalle straatjes gewandeld naar het uitzichtpunt over de stad. Prachtige vergezichten had In de City tourje daar. Heerlijk geluncht en weer opgestapt om bij de kathedraal weer uit te stappen. Die hebben we uitgebreid bekeken en er waren mooie delen bij. Van buiten niet te vergelijken met andere grote kathedralen; deze is veel soberder.
Daarna rustig aan naar de bus gelopen en om even na half vier waren we weer op de camping. Besloten om toch te gaan bbq-en, dus ben ik even naar het dorp geweest om boodschappen de doen. Tijdens de bbq werd het steeds frisser en bewolkt, maar het begon pas wat te spetteren toen we klaar waren.
’s Avonds weer wat plannen gemaakt voor de komende tijd; in het weekend wordt er regen verwacht in deze hoek van Andalusië. Nederland heeft veel mooier Pinksterweer, maar het zij jullie gegund.

Vrijdag 18 mei
De dag begon stralend en we hadden de vroege bus. In de stad eerst aan de koffie en daarna met de City tour naar de wijk van de Marokkaanse winkeltjes. Was heel leuk. Daarna naar de kathedraal gewandeld en geluncht op het plein ernaast. Toen met de City tour naar het Alhambra. Was nog een gedoe waar we onze bestelde tickets moesten ophalen, maar uiteindelijk konden we nog op tijd in de rij wachten Alhambra 2tot het drie uur was. Nou, dat gebouw is zeer de moeite waard. Wil had een audiotour met ook Nederlands en dat was erg prettig. Geweldig om te zien hoe ze de kleinste details in marmer konden uitsnijden in die tijd. De Moorse invloed op de uitvoering van de versieringen was goed te zien. Aan het eind van de rondgang daar begon het echter te regenen en zakte de temperatuur behoorlijk. Gelukkig had ik een trui mee en had Wil om een kleine paraplu gedacht. We hebben een half uur gewacht en toen was het weer droog. Met de City tour een stukje naar de stad gereden en vervolgens in één keer naar de bus gelopen die ons weer naar de camping bracht.
Vanavond koffie gedronken bij een Nederlands stel die we vanochtend hadden ontmoet en wat wegwijs hadden gemaakt in hoe je de stad in moest en de bus weer terug kon vinden.

Vanavond ook afgerekend want morgen gaan we weer verkassen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne Marie van Kleef:
    19 mei 2018
    Wat maken jullie weer een prachtige reis. Leuk om te lezen waar jullie allemaal heen gaan. Mooie reis verder hoor. Btw prachtige foto’s.