Dag 36-37

6 juni 2018 - Salamanca, Spanje

Dinsdag 5 juni
Tegenslag schijnt vaak in drieën te komen, maar twee vond ik meer dan genoeg. De tweede tegenvaller was dat bij de lunch m’n oude kroon afbrak. Deze was een paar maanden geleden ook al eens afgebroken en toen weer opnieuw gekit. “Als hij weer afbreekt zal er een wortelkanaalbehandeling moeten komen en vervolgens een nieuwe kroon” waren de bemoedigende woorden van mijn tandarts toen geweest, “maar voorlopig houdt dit wel.” Morgen dus naar Nederland bellen en alvast een afspraak maken.

De eerste tegenvaller was een heel andere. Toen we bijna klaar waren met alle voorbereidingen voor het vertrek en ik de pootjes van de caravan ging opdraaien begon het te regenen. Dus snel doorwerken: pootjes, fietsen op de dissel, mover aanzetten….. Het begon harder te regenen. Wil zette de auto vast goed en ik draaide de caravan alvast om met de mover en daarna reed ik de koppeling precies boven de kogel van de trekhaak. Plotseling bewoog de caravan naar rechts. Op welk knopje ik ook drukte, hij bleef draaien. Dus snel de afstandsbediening uitzetten en dat hielp. Na een poosje toch maar weer aanzetten en opnieuw boven de kogel terugdraaien, wat gelukkig lukte. Even later zat de caravan vast aan de auto, maar toen ik de mover van de wielen wilde halen lukt dat niet en hoorde ik dat er kracht op de wielen werd uitgeoefend. Snel de bediening weer uit. Ook de rode knop van de accu weer uitgezet. Even later toch weer proberen, maar nee hoor, de motortjes bleven de wielen aandrijven, maar die stonden stil, dus snel weer uitzetten was geboden. Ik was even de kluts goed kwijt en ben in de auto gaan zitten, redelijk nat geworden inmiddels. Daar heb ik even stoom afgeblazen met teksten die ik hier niet ga herhalen……
Even later kwam Wil er ook bij. Die had de tegenwoordigheid van geest gehad om het tasje met handleidingen van de caravan meegenomen te hebben. Daar las ik hoe je de motoren van de mover handmatig van de wielen af kunt halen. Na een kwartiertje werd de regen een stuk minder en ben ik weer naar buiten gegaan. De afstandsbediening had ik goed gedroogd. Dus: rode knop weer op “aan”, afstandsbediening ook….. Ik hoorde niks! Gelukkig! Twee knoppen tegelijk indrukken voor de wielontkoppeling en….. YES! Alles werkte naar behoren en even later konden we eindelijk weg rijden.

Er volgde een tocht van 360 km naar Salamanca, Spanje. Deels door een mooi gebied, maar ook hier weer in het Portugese deel van de tocht veel verbrande stukken bos gezien. Het laatste stuk naar Salamanca ging door landbouwgebied. Tijdens de lunchstop de klokken weer een uur vooruit zetten, want Portugal zit in de Engelse tijdzone.

Waarom Salamanca? De plannen om geheel langs de noordkust van Spanje te gaan hebben we doorgestreept wegens de weersverwachting voor de komende week daar. De komende dagen wordt het gelukkig weer wat zonniger en droog. Morgen de stad in.

Is er ook nog wat leuks? Jazeker! Toen ik vanavond met m’n emmertje afwaswater naar de plek liep waar ik die kon legen hoorde ik m’n naam noemen: daar kwamen Simon en Marijke Roodbergen op me af. Die staan hier ook, sinds gisteren. Ze hadden afgesproken in het restaurant maar komen daarna op de borrel! Hartstikke leuk! Ondanks de regen die urenlang op het caravandak kletterde.

Woensdag 6 juni
Vanmorgen was het bij het wakker worden 12 graden in de caravan. Buiten voelde het ook koud aan, maar de vooruitzichten waren goed, dus zijn we na de koffie op de fietsjes gestapt en in 40 minuten naar het oude centrum van Salamanca gefietst. Dat ging grotendeels over een smal zandpaadje en het laatste stuk over een mooi aangelegd groen asfaltfietspad.
De kathedraal toornde op afstand al overal bovenuit, een imposant gezicht. Daar in de buurt hebben we de fietsjes geparkeerd en zijn lopend de stad ingegaan. Allereerst naar de kathedraal. Dat was een combinatie van een oude en de nieuwe kathedraal. De oude werd te klein en men bouwde een veel grotere en hogere er pal tegenaan. De bouw duurde van 1513 tot 1733, dus ruim 200 jaar! Het is zowel van buiten als van binnen een fraai geheel, met prachtige onderdelen, plafonds, kapellen, schilderijen, beelden, orgel, houtsnijwerk, e.d.

Hierna zijn we naar het grote plein bij het oude gemeentehuis gelopen; een vierkant plein, met aan alle zijden terrasjes. Het plein deed ons wat denken aan het plein in Sienna, Italië. We hebben hier ook geluncht. Inmiddels was de zon al gaan schijnen en heeft dat de rest van de dag ook veel gedaan gelukkig. Daarna weer met de fietsjes terug gereden en hebben de rest van de middag en deel van de avond van de zon genoten.
Tevens hebben we plannen gemaakt voor de terugreis. We hebben besloten niet naar Bilbao te gaan i.v.m. de weersverwachtingen daar. We hebben geen zin meer in kou en regen. Daarom vertrekken de morgen via Madrid naar een plaatsje richting Zaragoza en zullen op enig moment aan de Middelandse Zee kant de grens met Frankrijk passeren, net als op de heenreis. Dan wellicht via Lyon en Luxemburg naar huis.

1. Jan en Marleen:
    7 juni 2018
    Mooi verhaal weer. Jammer van je kroon maar gelukkig is er straks een tandarts die het maken kan. Jullie hebben toch af en toe veel regen. Dan hebben wij het een stuk beter. Maar geniet verder van jullie tocht richting Frankrijk en Nederland. Groetjes van ons beiden.
  2. Rob:
    7 juni 2018
    Kan ik je blij maken met het liedje:" mover, mover, mover. Keep them caravan moving.?"
  3. Annemiek Veenendaal:
    8 juni 2018
    Leuk jullie vakantieverhalen te lezen! Nog veel plezier en goede reizen!
  4. Baukje van der Neut:
    8 juni 2018
    Tjonge....wat een belevenissen!!! En sommige plaatsen zó herkenbaar....we gaan vanavond onze film er weer bij pakken! In Salamanca kregen wij toen goed bericht over Jan...... ik denk dat het kaarsje in de kerk daar nog steeds brandt!! Veel plezier nog en goede reis verder. Liefs uit Baarn.
  5. Rinse:
    8 juni 2018
    Dit hoort er allemaal bij. Kopje koffie met vrienden en alles is vergeten.Goede terugreis!,