Dag 26-29

29 mei 2018 - Malpartida de Plasencia, Spanje

Zaterdag 26 mei
Om negen uur vertrokken we voor de 420 km naar een camping die enkele km ten zuiden van Plasencia ligt, in het noordelijk deel van de Extremadura, vlakbij het natuurpark Monfragüe. Hier blijven we enkele dagen. De rit voerde over prima wegen en door een heel mooi landschap; deels agrarisch, met graanvelden, olijfboomplantages, wijngaarden, e.d. Ook zagen we enkele keren enorme velden met vele honderden zonnepanelen. Enorme grote lichtglooiende vlakten en heuvelachtige gebieden wisselden elkaar af. Fraai om te zien en om doorheen te rijden. Zeker de laatste paar honderd km weinig ander verkeer; Extremadura, een van de autonome regio’s van Spanje, is relatief dun bevolkt, zo’n 1.100.000 inwoners.
Voor de tijd van het jaar is het vrij koel; zo’n 20 graden en het was half tot driekwart bewolkt. Wind is er nauwelijks en regen zien we voorlopig ook niet volgens de verwachtingen.
De camping oogt simpel, hier en daar was rommelig, maar het sanitair is uitstekend verzorgd: modern en schoon. We hebben een diepe plek, waardoor de auto voor de caravan kan staan. Stom genoeg zijn we onze wielverhoger op een vorige camping vergeten mee te nemen. Hartstikke stom natuurlijk, maar ik zal thuis een nieuwe maken: je wilt, waar dat nodig is, de caravan toch waterpas hebben staan.

Zondag 27 mei
De ochtend bij de caravan doorgebracht met lezen, koffiedrinken, zonnen, e.d. Na de lunch in de auto gestapt voor een trip naar enkele plaatsen van Route 15 uit de Capitoolgids “25 Autoroutes Spanje”. Eerst naar Jarandilla de la Vera geweest en daar wat rondgelopen. Een oud kasteel is nu een 4-sterren hotel met prachtige binnenplaats. Ernaast staan hoge bomen waarin een aantal ooievaars nestelden en de ouders constant heen en weer vlogen om hun jongen te kunnen voeden, die luidruchtig klepperden als ze hun ouders zagen aan komen.
Kamer van Karel VVervolgens naar het Monasterio de Yuste, een klooster waarin Karel V zich terugtrok na zijn troonsafstand en waar hij 2 jaar later stierf. In de kapel en in de keizerlijke vertrekken mochten geen foto’s worden gemaakt. Jammer, maar met de telefoon toch maar heimelijk enkele gemaakt (niet verder vertellen….). Daarna naar het dorpje Garganta la Olla gereden, waar we bij toeval de oude kerk in konden en een hele oude mevrouw ons rond leidde. Het oude orgel heeft nog echte blaasbalgen die met touwen bediend moeten worden. Zelfs mochten we in de kamer waar de rijkdommen van de kerk bewaard werden, maar….. níet fotograferen! Ze vroeg daarna wel een bijdrage voor de kerk en aan dat verzoek hebben we ruimhartig voldaan.
Thuis gekomen een eenvoudige bbq op de skottelbraai, met wat stokbrood en Franse kaassoorten: zalig!

Maandag 28 mei
Een groot deel van de dag was het bewolkt. Dat was even wennen, maar tijdens de trip kwam rond 14.00 uur de zon door en is niet meer weggegaan.
Na de lunch zijn we eerst naar het splinternieuwe tentoonstellingsgebouw van het Nationale Park Monfragüe geweest. Dat was net in bedrijf en zag er geweldig goed uit, met voorbeelden van allerlei zaken die je in het park kon aantreffen, films, prachtige foto’s en een fraaie inrichting.
Daarna in de auto gestapt naar het 14 km verderop gelegen Villarreal de San Carlos, waar je een in het Visitors Centre een kaart kreeg voor routes om te rijden en te wandelen en waar je gewezen werd op de spotplaats voor gieren. Toen we daar de auto geparkeerd hadden en naar de rand van het ravijn liepen zag je de Vale gierverschillende gieren al rondwieken in de lucht en bij de rotsen. Soms kwam er eentje op een rotspunt zitten, soms redelijk laag overvliegen: een prachtig gezicht. Ook spotten we de blauwe lijster, volgens een Nederlandse vogelaar met een indrukwekkende camera+lens behoorlijk zeldzaam. In de verte ook een zwarte ooievaar op z’n nest, maar zelfs met de verrekijker was die moeilijk te zien.
Hier zijn we zeker 3 kwartier gebleven, waarna we verder reden om enkele kilometers verder op een parkeerplaats te gaan staan voor een wandeling richting “kasteel”, bovenop een bergpunt. Voor Wil was dit op deze dag te ver en te steil en ben ik alleen erheen gelopen, wat een goed half uur kostte. Maar het uitzicht was de inspanning meer dan waard!
Verzadigd van indrukken zijn we weer richting camping gereden, waar de douches wachten en we lekker gelezen hebben.

Dinsdag 29 mei
Vanmorgen na het ontbijt enkele uren in de caravan gezeten, want…… het regende! Eind van de ochtend werd het droog en zijn we alsnog naar Plasencia gereden, om daar wat rond te lopen en op de markt wat inkopen te doen. De kathedraal bezocht, waarbinnen je helaas geen foto’s mocht maken en er strenge controle was. Heimelijk wat schieten was er niet bij dit keer. We vonden het beiden qua uitstraling een wat naargeestig gebouw.
De markt was hoofdzakelijk groenten en fruit, met wat aanverwante stalletjes. Wat vers fruit gekocht en de kersen op een muurtje opgegeten; ze waren lekker!
In een winkel waar we lang liepen nog wat andere boodschappen gedaan en bij een slagerij annex kaaswinkel een stuk geitenkaas gekocht.
’s Middags deels in de zon gezeten die zo nu en dan tevoorschijn kwam, maar ook wel binnen omdat het wat ging miezeren.
Na het avondeten tafel, stoelen en kleed vast weggeborgen, want morgen gaan we hier vertrekken en rijden we Portugal in, naar een camping bij Goís.
Morgenmiddag willen we dan naar Ineke en Siebren gaan, die daar 20 km vandaan wonen.