Dag 30-32

1 juni 2018 - Góis, Portugal

Woensdag 30 mei
De route naar Góis ging eerst een stuk over de snelweg en daarna over kleinere wegen. Het grootste deel hadden we zon, maar wat vooral opviel was dat er bijna geen verkeer was. Zo nu en dan kwamen we een auto tegen. De grens met Portugal stelde niets voor: we passeerden een brug over een rivier, zagen een Europees bord met de sterren en het woord Portugal, en dat was het. Geen mensen, geen kantoortjes, helemaal niks. De helling naar de ingang van de Uitzicht vanaf onze plek op de camping van Góiscamping was 12%, maar dat ging probleemloos. We waren de enige bezoekers op de camping en kregen een prachtig plekje met uitzicht over het dorpje.
Nadat we waren geïnstalleerd, hadden geluncht en wat gelezen zijn we in de auto gestapt en naar Vila Nova de Poiares gereden, zo’n 20 km verderop , de woonplaats van Ineke en Siebren. Het was een goed weerzien en na de koffie hebben we hun huis Huidige huis van Ineke en Siebrenbewonderd: op de eerste verdieping wonen zij zelf met een enorm balkon, op de begane grond is een compleet gastenverblijf met woonkamer/keuken, slaapkamer en badkamer en eigen balkon. Daar hebben wij 2 nachten geslapen. ’s Avonds zijn we uit eten gegaan om Samen uit eten in LorvãoInekes verjaardag nog te vieren: echte Portugese gerechten die prima smaakten.

Donderdag 31 mei
Na het ontbijt zijn we in Inekes auto gestapt en met z’n vieren een tocht gemaakt. Eerst naar hun nieuwe huis (ja, ze gaan verhuizen!) in een dorpje verderop; een bungalow met apart gastenverblijf, zwembad, dubbele garage etc. Alles dus Fatima gangers langs de weggelijkvloers, wat voor Siebren een uitkomst is. Daarna naar een plaatsje gereden waar je water uit een bron kunt tappen. Onderweg zagen we veel wandelaars langs de weg (levensgevaarlijk lijkt me dat) die op weg bleken te zijn naar het bedevaartsoord Fatima. Daarna naar het plaatsje Luso gereden, naar een oud paleisachtig hotel (Palace Hotel do Bussaco), Palace Hotel do Bussacowaar in het begin van de 19e eeuw graaf Wellington heeft gelogeerd toen het nog een klooster was. Het hotel is gebouwd eind 19e eeuw. Er zijn grote tegelpanelen rondom die scènes tonen uit de Portugese geschiedenis en literatuur.
Jammer dat het deze dag regenachtig was; buiten zitten was er niet bij. Maar het was een gezellige tijd met z’n vieren.

Vrijdag 1 juni
Na het ontbijt zijn we bij Ineke en Siebren vertrokken, terug naar de camping in Góis, waar de caravan nog steeds stond. Daar hebben we boodschappen gedaan en plannen gemaakt voor de komende dagen. Verder lekker wat gelezen. Best wat zon gehad, maar ook enkele buien en aanhoudend fris.
Morgen gaan we verkassen, naar een camping net ten zuiden van Porto, aan de Atlantische kust.

1. Thom de Vries:
    1 juni 2018
    Zo hè, dat klink goed en ziet er heel goed en gezellig uit. Leuk dat jullie er geweest zijn. Veel plezier met het vervolgen van jullie reis. Geniet met volle teugen. Voorzichtig onderweg. Heel veel liefs en knuffels.😚😚😊😍💕
  2. Anne Veenendaal:
    2 juni 2018
    Wat leuk dat jullie bij je vrienden zijn geweest. Leuke onderbreking van jullie vakantie.
  3. Jan en Marleen:
    2 juni 2018
    Alles zag er weer even mooi uit. Wat een mooi huis hebben Ineke en Siebren. Prachtig plekje zo te zien, maar ze gaan daar dus weg. Leuk dat jullie ze ontmoet hebben. Geniet van jullie verdere reis en hopelijk niet teveel regen. Liefs van hier. Jan en Marleen
  4. Baukje van der Neut:
    4 juni 2018
    Wat gezellig dat jullie bij Siebren en Ineke zijn geweest!!!! Ik begrijp dat jullie nu behoorlijk noordelijk gaan, niet even naar Lissabon??? Porto is ook mooi!! Veel plezier en wij genieten hier ook van het mooie weer! Vanmiddag mooie tocht gemaakt op de e-bikes, wat heerlijk voor de spieren!!