Dag 12, 13 en 14

14 mei 2018 - Órgiva, Spanje

Zaterdag 12 mei
Vanmorgen om 9.15 vertrokken we en om 13.00 uur zaten we aan de lunch op de volgende camping, in Órgiva. Dat ligt zo’n 60 km ten ZO van Granada, waar we later heengaan, en dus aan de zuidkant van de Siërra Nevada. Onderweg zonnig, nevelig en bewolkt gehad, maar merendeels zonnig. Vanmiddag stralend weer, maar een steeds harder wordende wind. De stoelen woeien om als je er even niet op zat.

Wat ons onderweg (215 km) vooral opviel waren de ongelooflijke hoeveelheid kassen. Zeker 150 km lang (!) haast niets dan kassen, vooral tussen de A7 snelweg en de zee. Snel en grofweg uitgerekend wel 500 km² en waarschijnlijk nog veel meer. Deze zuidkant van Andalusië zal de grootste leverancier van kasgroenten en fruit zijn. Al die kassen trouwens niet van glas zoals bij ons, maar van plastic met  metalen frames. Warm stoken hoeft niet, warmte genoeg door de zon!
De middag verder besteed aan kaarten schrijven en een boodschapje in het dorp.

Zondag 13 mei
Vandaag een fraaie rondrit gemaakt over zeer kronkelige bergwegen naar verschillende witte dorpjes die tegen de bergwanden aan geplakt leken. Prachtig weer gehad, maar best fris hogerop in de bergen. Om 12 uur daar maar 14 graden in de schaduw, maar in de zon best aangenaam. We bezochten Pampaneira, Capileira en Trevélez. Dit laatste dorp is het hoogstgelegen dorp van heel Spanje, zo staat het in de pilot. Daar hebben we tapaz gegeten, wat bestond uit frites en stokbrood met verschillende kaas- en vleessoorten.
De rest van de middag bijkomen van al het gedraai op de haarspelden.

Maandag 14 mei
Maandag – wasdag …….   Zo was het heel vroeger, maar nu ook op de camping. Vanochtend twee wassen gedraaid die eind van de middag opgevouwen weer in de kasten lag; het droogde waar je bij stond op deze schitterende zonnige dag na een behoorlijk frisse nacht. Dat is het lekkere van hier: ’s nachts koelt het goed af en dan slaap je uitstekend.

Vanmiddag een korte toer gemaakt, naar een stuwmeer ten zuiden van Béznar, zo’n 20 km van de camping. Daar ontmoetten we toevallig een Nederlands stel die daar met een camper stond en net uit Granada was gekomen. Zij hadden via de camping waar ze stonden wèl kaarten kunnen krijgen om het Alhambra te bezoeken. We hebben hun camping genoteerd en in onze pilot staat ook dat de camping kaarten kan regelen. Wie weet zou het toch zo maar kunnen zijn dat we toch naar het Alhambra kunnen. Dat zou fantastisch zijn! Morgen verkassen we naar die camping, volgens plan, en boeken daar voor zoveel dagen als nodig. Het is slechts een uurtje rijden.
Vanmiddag trouwens ons eerste ijsje gegeten! Dat werd tijd…..

1. Rinse:
    14 mei 2018
    Deze streek kennen wij ook. Vooral de witte dorpen. Zo bijzonder. Granada niet overslaan